Mary Xmas (maryxmas) wrote,
Mary Xmas
maryxmas

Висновок комітету щодо законопроекту про заборону абортів

До реєстр. №10170
від 12.03.2012р.

ВЕРХОВНА РАДА УКРАЇНИ
Комітет з питань правової політики розглянув проект Закону про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо заборони штучного переривання вагітності (абортів) (реєстр. №10170 від 12.03.2012р.), поданий народним депутатом України А.Шкілем.

Законопроектом передбачається внесення змін до Цивільного та Кримінального кодексів України і Закону України «Про основи законодавства України про охорону здоров’я», якими забороняється штучне переривання вагітності, окрім випадків, передбачених законодавством. Обгрунтовуючи в пояснювальній записці до проекту необхідність внесення вказаних змін, суб’єкт права законодавчої ініціативи зауважує, що з погляду теорії права легальне проведення абортів є узаконеним запереченням права на життя – першого й засадничого з усіх основних й невідчужуваних прав людини. Реалізація законодавчої ініціативи, за ствердженням автора законопроекту, сприятиме покращенню демографічної ситуації в Україні, оскільки основною причиною зменшення кількості населення України він вважає загальнодозволеність проведення штучного переривання вагітності.
За результатами розгляду проекту Закону та експертних висновків до нього, що надійшли від Міністерства юстиції України, Міністерства охорони здоров’я України, Міністерства соціальної політики України та Міністерства внутрішніх справ України, Комітет має зазначити таке.
Міністерство юстиції України не підтримує законодавчу пропозицію, вважаючи, що існуючі в законах України норми, якими право людини на життя захищається з моменту її народження, не суперечать ані Конституції України, ані міжнародним нормативно-правовим актам. Відповідно до висновку щодо відповідності приписів законопроекту положенням Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод та практиці Європейського суду з прав людини, на думку фахівців Міністерства, запропонований проект слід розглядати в контексті гарантії реалізації права жінки на повагу до її приватного та сімейного життя, закріпленого статтею 8 Конвенції. Таку ж правову позицію займає і Європейський суд з прав людини. За його висновком поняття приватного життя включає право приймати рішення про народження дитини або ставати батьками. Суд встановив, що заборона абортів є втручанням в права жінок на повагу до їх приватного життя.
Міністерство охорони здоров’я України вважає, що заборона абортів є відкритим порушенням прав людини, принципів соціальної справедливості, дискримінацією жінок та позбавлення їх права на репродуктивний вибір та планування сім’ї, які несуть загрозу їхньому здоров’ю та благополуччю. На думку Міністерства, така заборона неминуче призведе до збільшення кримінальних абортів і, як наслідок, до зростання материнських втрат. Тому більш важливим є профілактика абортів, а не їх заборона.
За інформацією Міністерства, за час самостійності України здійснена ціла низка заходів щодо попередження штучного переривання вагітності шляхом пропаганди здорового способу життя, впровадження контрацепції, широкої просвітницької діяльності, виховання у населення почуття відповідального батьківства та відповідальності за особистий стан здоров’я. Це, на думку Міністерства, сприяло позитивним зрушенням у сфері репродуктивного здоров’я, зокрема, створено досить потужну службу планування сім’ї, основним завданням якої є надання інформаційних послуг населенню щодо народження бажаної здорової дитини, а саме планування своєчасного народження.
Не підтримує законопроект і Міністерство соціальної політики України. За даними цього відомства, з 2002 року спостерігається збільшення кількості народжених дітей. За станом на 01.01.2012 року рівень народжуваності зріс на 28%. Збільшенню народжуваності, на думку Міністерства, сприятиме створення необхідних соціально-економічних умов для розвитку та підтримки сімей з дітьми, що, у свою чергу, впливатиме на показник зменшення кількості штучного переривання вагітності (абортів).
Недоцільним вважає прийняття проекту Закону також Міністерство внутрішніх справ України. Запропонована суб’єктом права законодавчої ініціативи редакція частини першої статті 134 Кримінального кодексу України містить внутрішнє протиріччя, оскільки одночасно передбачає відповідальність як за «проведення штучного переривання вагітності» без урахування будь-яких виключень, так і «проведення штучного переривання вагітності у випадках, коли це дозволяється законом, але особою, яка не має спеціальної медичної освіти». Прийняття вказаної норми, за висновком Міністерства, призведе до невизначеності та значних ускладнень під час її практичного застосування.
Головне науково-експертне управління Апарату Верховної Ради України дотримується такої ж правової позиції як і вищезазначені міністерства та вважає, що зазначений законопроект за результатами його розгляду у першому читанні доцільно відхилити (висновок №16/3-401/10170 від 23.04.2012р.).
Відповідно до висновку Комітету з питань охорони здоров’я №04-24/6-333 від 25 квітня 2012 року повна заборона легальних абортів призведе до стрімкого зростання кількості кримінальних абортів, насильницької смертності новонароджених, сирітства, що у подальшому лише поглибить демографічну кризу. Це пов’язано не лише з ростом числа самих підпільних абортів, але й з необхідністю лікування чисельних ускладнень таких абортів, що також є однією з основних причин вторинного безпліддя у жінок.
Крім того, згідно з висновком, якщо буде введено заборону на штучне переривання вагітності за бажанням жінки, але водночас дозволено аборт за медичними показаннями, це може призвести до корупції з боку медпрацівників, внаслідок чого кількість абортів «за медичними показаннями» може різко збільшитися.
Під час розгляду законопроекту на засіданні Комітету народними депутатами та представниками громадських організацій були висловлені пропозиції як за його прийняття, так і за відхилення.
За результатами обговорення законопроекту Комітет не ухвалив жодного висновку, передбаченого статтею 114 Регламенту Верховної Ради України.
З огляду на наведене, Комітет вирішив направити проект Закону про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо заборони штучного переривання вагітності (абортів), реєстр. №10170 від 12.03.2012р. на розгляд Верховної Ради України для прийняття рішення.
Доповідачем від Комітету під час розгляду цього законопроекту на пленарному засіданні Верховної Ради України визначено голову підкомітету з питань конституційного статусу Президента України, Кабінету Міністрів України, центральних органів виконавчої влади Шишкіну Е.В.
Висновок Головного науково-експертного управління Апарату Верховної Ради України та інші матеріали додаються.
Просимо визначитися.
Голова Комітету С.Міщенко
Tags: права жінок, репродуктивні права
Subscribe

  • Post a new comment

    Error

    default userpic

    Your reply will be screened

    Your IP address will be recorded 

    When you submit the form an invisible reCAPTCHA check will be performed.
    You must follow the Privacy Policy and Google Terms of use.
  • 5 comments